Concert inaugural de la restauració del Baldaquí del Vendrell / Concierto inaugural de la restauración del Baldaquino del Vendrell / Inaugural Concert of the Restoration of the Baldacchino of El Vendrell
de març 05, 2024El baldaquí, obra de Josep M. Jujol, restaurat |
Vídeos:
Versión en CASTELLANO
El Vendrell és una d’aquelles ciutats que amaguen dins seu una quantitat notable i estimulant de patrimoni (tant material com immaterial), que sovint passa desapercebut, de vegades de tant tenir-lo davant dels ulls.
Justament, per destacar una d'aquestes peces patrimonials, el passat divendres es va posar de
relleu la restauració del baldaquí obra de Josep Maria Jujol i Gibert (Tarragona, 1879 – Barcelona, 1949) (con també és obra d’aquest gran arquitecte l’altar major, tot plegat fruit
de la reforma que va realitzar entre 1939 i 1949) a l’església parroquial de
Sant Salvador del Vendrell,
El baldaquí és un element artístic de primer ordre que es pot conèixer en profunditat llegint el llibre
que el passat 2023 la Dra. Immaculada Socias i Batet va publicar i que duu per títol “Transfiguracions.
Josep Maria Jujol i Gibert a la vila del Vendrell”.
El nom del llibre parteix de la idea de l’arquitecte Jujol de remetre amb el
baldaquí a la Transfiguració de Jesús. Jujol va situar sobre el sostre de les
columnes les figures de Jesús (al centre), flanquejat per Moisès i el profeta Elies
i per sobre la figura de Deu Pare sobre
un núvol.
El
baldaquí (com també l’altar major), tot i realitzar-se per un dels més destacats
arquitectes modernistes, té un gust plenament barroc, que indefectiblement fa
pensar en el Baldaquí del Vaticà de Gian Lorenzo Bernini.
El concert de celebració.
Com a part del acte de presentació de la
restauració del Baldaquí es va celebrar un concert amb la participació de Griselda Ramon (soprano) i Àlex Jordi (orgue) i de Lluís
Sintes (baríton) i Salvador Guasch
(orgue)
En ambdós casos van cantar des del balcó de
l’orgue. Griselda Ramon va interpretar peces de Haendel i la conegudíssima Serenata (Ständchen)
de Shubert.
Estrena del motet “O salutaris hostia!” de
Benvingut Socias
Quant a Lluís Sintes, cal destacar que va estrenar
el motet “O salutaris hostia!” obra del vendrellenc Benvingut Socias Mercadé
(El Vendrell, 1877-1952) que mai s’havia cantat en públic. Prèviament Sintes havia fet un
treball musicològic per, a partir de la partitura manuscrita de Socias, realitzar
l’edició crítica de l’obra.
Portada de la partitura manuscrita |
La partitura manuscrita, que forma part del fons Benvingut Socias i Mercadé que es conserva a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, estava pensada ja per veu de baríton, però amb obres manuscrites que no s’han interpretat mai, cal un estudi i una preparació per fer que la peça pugi passar a formar d’un repertori i que el públic la pugui sentir en un concert.
Una de les fulles manuscrites de la partitura |
(Les edicions
crítiques són extremadament important i extremadament difícils de fer i a sobre
és una feina que quasi sempre passa desapercebuda. I cal dir que, tot i que
avui existeixen programes informàtics per editar música, el cert és que res
millor que l’experiència i el coneixement humà per saber editar i que una música
pugui passar del manuscrit a ser interpretada).
Sintes va acabar la seva actuació interpretant l’Ave Maria de Gounod – Bach.
Cor Parroquial del Vendrell
Així mateix van participar al concert el Cor
Parroquial del Vendrell, dirigit per Albert
Solé; d’entre les seves interpretacions destacar l’obra del mateix Solé
“Camins de Pau, camins de vent”, per la seva estructura i l’harmonia musical de
les veus.
Grallers Tocats de Canya
A continuació va ser el grup de Grallers Tocats de Canya
els que van participar, tocant peces tradicionals, la melodia d’una d’elles la
va popularitzar a finals dels anys 60 la cantant francesa Mireille Mathieu amb
el títol “Les anges dans nos campagnes”. (Els àngels als nostres camps)
Agrupación Musical Virgen del Consuelo del Vendrell
El concert va finalitzar amb l’actuació de l’Agrupación Musical
Virgen del Consuelo, qui va interpretar tres marxes. Un nombrós grup compost per nois i noies (alguns molt joves) i adults de totes les edats i que mostra la seva pertanyença a la vila lluint l' Àngel Tobias - un dels símbols més representatius del Vendrell - coronant la vara del seu penó.
Adela Gea (L’Orgue
del Vendrell) va presentar l’acte, i els parlaments oficials van anar a
càrrec del rector Mn. Norbert Miracle Figuerola; de la vicepresidenta quarta de
la Diputació de Tarragona, Marta Ventura Torras i de l’alcalde del Vendrell
Kenneth Martínez Molina.
La restauració l’han realitzada David
Silvestre i Voravit Rohodiva, supervisats i assessorats pel Centre de
Restauració de Béns Mobles de Catalunya,
de la Generalitat de Catalunya. La financiació de les obres ha anat a càrrec de la parròquia, l'Ajuntament del Vendrell i la Diputació de Tarragona.
CASTELLANO
El Vendrell es una de esas ciudades que cuentan con un
amplio patrimonio (material e inmaterial) que a menudo pasa desapercibido, aún
teniéndolo a la vista.
Precisamente, para destacar una de estas piezas patrimoniales, este pasado viernes se organizó el acto
oficial para presentar la restauración del baldaquino obra de Josep Maria Jujol
i Gibert (Tarragona, 1879 – Barcelona, 1949) que forma parte del conjunto del
altar mayor, que el citado arquitecto realizó entre 1939 y 1949 en la Iglesia
de San Salvador del Vendrell.
El baldaquino es un elemento artístico de primer orden, al
que la Dra. Immaculada Socias i Batet le dedicó el libro titulado “Transfiguracions.
Josep Maria Jujol i Gibert en la vila del Vendrell” (Transfiguraciones. Josep
María Jujol y Gibert en la villa del Vendrell) que fue presentado el pasado 2023. El nombre
del libro remite a la idea que Jujol quería trasmitir con el baldaquino: la
Transfiguración de Jesús. De ahí que sobre el baldaquino situase la figura de
Jesús, en el centro, flaqueado por Moisés y el profeta Elias. Por encima la
figura de Dios Padre sobre una nube.
El baldaquino, así como otros aspectos del altar mayor, presenta
un aspecto netamente barroco, aunque fueron realizados en el periodo del
Modernismo. Indefectiblemente al verlo recuerda el Baldaquino de San Pedro del Vaticano,
obra de Gian Lorenzo Bernini, un efecto voluntariamente buscado por Jujol.
El concierto de celebración
Como parte de la presentación se celebró un concierto con
la participación de Griselda Ramon (soprano) y Àlex Jordi (órgano) y de Lluís
Sintes (barítono) y Salvador Guasch (órgano).
Ambos cantaron desde el balcón del órgano. Griselda Ramon
interpretó piezas de Haendel y la conocidísima “Serenata” (Ständchen) de Shubert.
Estreno del motete “O salutaris hostia!” de
Benvingut Socias
Lluís Sintes estrenó el motete “O salutaris hostia!” obra
del Benvingut Socias Mercadé (El Vendrell 1877 – 1952). Previamente Sintes realizó la edición crítica
de la partitura manuscrita, un verdadero trabajo de musicología.
La partitura forma parte del Fondo Benvingut Socias i Mercader
que se conserva en el Arxiu Comarcal del Baix Penedès. Estaba escrita ya en
origen para barítono, pero para obras que nunca han sido editadas, ni interpretadas
en público, es imprescindible realizar un estudio y una preparación para que
puedan ser incluidas en un repertorio y que el público las pueda conocer.
(Las ediciones críticas son extremadamente importantes y difíciles
de hacer, además son un trabajo que casi siempre pasa desapercibido; y aunque hoy
hay programas informáticos para editar música, siempre es mejor la experiencia
y el conocimiento humano para saber editar).
Lluís Sintes completó su actuación cantando el Ave María
de Gounod-Bach.
Cor Parroquial del Vendrell
También participó en el concierto el Cor Parroquial del
Vendrell dirigido en esta ocasión por Albert Solé. De sus interpretaciones cabe
destacar una obra del que es autor el ya citado Albert Solé, “Camins de Pau,
camins de vent”, (Caminos de Paz,
caminos de viento), por su estructura y la armonía musical de las voces.
Grallers Tocats de Canya
A continuación, actuó el grupo de Grallers Tocats de
Canya, interpretaron piezas tradicionales. La melodía de una de ellas se hizo muy
popular a finales de los años 60 cantada por Mirelle Mathieu con el título de “Les
anges dans nos campagnes” (Los ángeles en nuestros campos).
Agrupación Musical Virgen del Consuelo del Vendrell
El concierto finalizó con la actuación de la Agrupación
Musical Virgen del Consuelo, que interpretó tres marchas. Compuesta por un numeroso grupo de chicos y chicas (algunos muy jóvenes) y de adultos de todas las edades. La entidad hace gala del Àngel Tobias - uno de los símbolos más representativos del Vendrell - coronando la vara de su estandarte.
Adela Gea (L’Orgue del Vendrell) presentó el acto; los parlamentos oficiales fueron realizados por Mn. Norbert Miracle Figarola, rector de la parroquia; por Marta Ventura Torras, vicepresidenta cuarta de la Diputación de Tarragona y Kenneth Martínez Molina, alcalde del Vendrell.
La restauración ha sido realizada por David Silvestre y
Voravit Rohodiva, supervisados y asesorados por el “Centre de Restauració de
Béns Mobles de Catalunya” (Centro de
Restauración de Bienes Muebles de Catalunya) de la Generalitat de Catalunya. Las
obras se han financiado con fondos de la
parroquia, del Ayuntamiento del Vendrell y de la Diputación de Tarragona.
ENGLISH
El Vendrell is a city with a vast heritage
(tangible and intangible), but often it is overlooked, even though it is in
plain sight.
With the aim of highlighting one of the most
important elements of the parish church, the recently restored Baldacchino by Josep
Maria Jujol i Gibert (Tarragona, 1879 - Barcelona, 1949), a concert was
offered.
The Baldacchino is a first-rate artistic element.
Dr Immaculada Socias i Batet wrote a book (presented last 2023) dedicated to
it. The name of the book is "Transfigurations. Josep Maria Jujol i Gibert
en la vila del Vendrell" (Transfigurations. Josep Maria Jujol i Gibert in
the town of El Vendrell). The name of the book speaks of Jujol's idea of
dedicating the Baldacchino to the Transfiguration of Jesus, because the Baldacchino presents the figures of Jesus, flanked by Moses and the prophet Elijah at the
top, and above them the figure of God as the father in a cloud.
The Baldacchino is reminiscent of the Baldacchino of
St. Peter's in the Vatican (the work of Gian Lorenzo Bernini) and was made in
the Baroque style by Jujol, one of the most interesting Modernist architects in
Catalonia, in the renovation he carried out in the Church of El Vendrell
between 1939 and 1949.
The concert
It was a very important aspect of the
celebration. Griselda Ramon (soprano) and Àlex Jordi (organ); Lluís Sintes
(baritone) and Salvador Guasch (organ) took part.
Both sang in the organ balcony. Griselda
Ramon sang pieces by Haendel and the popular "Städchen" by Shubert.
Premiere of the motet "O salutaris
hostia!" by Benvingut Socias
Lluís Sintes premiered this motet, written by
Benvingut Socias i Mercadé (El Vendrell, 1877 - 1952).
For this purpose, Sintes carried out a
musicological work, specifically the critical edition of the original
manuscript.
The original document is in the Benginvut
Socias Documentary Fund in the Arxiu Comarcal del Baix Penedès.
The work was written for a baritone but had never
been published.
Critical editing is extremely important and
difficult to do, and it is a job that almost always goes unnoticed; and
although today there are computer programmes to edit music, it is always better
to have human experience and knowledge to know how to edit.
Lluís Sintes ended his performance singing
Ave Maria by Gounod - Bach.
Vendrell Parish Choir
It was conducted by Albert Solé. Among its
performances, the song "Camins de Pau, camins de vent" (Paths of
Peace, Paths of Wind), a work by Solé himself, stands out for its structure and
the musical harmony of the voices.
Grallers Tocats de Canya
Preliminary information:
The gralla is a traditional Catalan
musical instrument. It is similar to the clarinet but smaller. The gralla has a
high-pitched sound (grallas are always heard accompanying the Human Towers (castellers),
and El Vendrell has a long and important casteller tradition). Grallers is a
group of people who play the gralla.
The concert also featured the group Grallers
Tocats de Canya, playing traditional melodies. One of them was very popular at
the end of the 1960s when Mirelle Mathieu (French singer) recorded a song
called "Les anges dans nos campagnes" (Angels in our fields) with
this melody.
Virgen del Consuelo Music Association of
El Vendrell
The concert ended with the performance of
this group, which played three marches. A huge group of girls and boys, some
very young, and some adults. They show their relationship with El Vendrell on the
flagpole of their banner crowned by the Angel Tobias, one of the most
representative symbols of El Vendrell.
Adela Gea (L'Orgue del Vendrell) presented
the event; the official speeches were made by Mn. Norbert Miracle Figarola,
rector of the parish; by Marta Ventura Torras, fourth vice-president of the
Tarragona Provincial Council and Kenneth Martínez Molina, mayor of Vendrell.
The restoration work was carried out by David
Silvestre and Voravit Rohodiva, supervised and advised by the "Centre de
Restauració de Béns Mobles de Catalunya" (Centre for the Restoration of
Movable Goods of Catalonia) of the Generalitat de Catalunya. The work has been
financed with funds from the parish, the Vendrell Town Council and the
Tarragona Provincial Council (Diputació de Tarragona).
0 comments