Albert Solé Galí: la música com a vocació / Albert Solé Galí: la música como vocación / Albert Solé Galí: music as a vocation
de desembre 04, 2023Sant Jaume dels Domenys, 4 de desembre de 2023
María Dolores García Martínez (esguarddedona)
Versión en CASTELLANO
ENGLISH version
L’Albert Solé té
una amplia trajectòria musical, tot i que la música no ha hagi estat la seva
professió, perquè la música ha estat sempre la seva vocació i tal com ell
mateix diu al pròleg del llibre, “ha actuat de contrapès que li ha ajudat a
equilibrar la balança al seu camí per la vida”.
I pot ser no
ha estat la seva professió però si que
ha treballat tota la vida al servei de la música, perquè la seva trajectòria
està farcida de fites que depassen l’àmbit del que és personal i esdevenen
avanços i beneficis per la societat.
I això es va
reflectir en l’acte que sota el nom de presentació del llibre “Música
Coral” - publicat per l’Ajuntament del Vendrell, a
proposta i impuls de Montse Meneses, directora del Cor Zongora i de Jordi Solé,
director del Cor Orfeó Parroquial – ha servit per posar de relleu com la vida
de l’Albert Solé ha estat sempre moguda per l’amor a la música, al Vendrell i a
la figura i personalitat de Pau Casals.
Fer la crònica de
l’acte ens permet anar desgranant també les successives realitats (elements de
patrimoni cultural material i immaterial) que avui trobem al Vendrell i en les
que va participar de manera molt activa l’Albert Solé.
Crònica de
l’acte
L’acte va
començar amb un cant de benvinguda, amb una de les composicions de l’Albert
Solé cantada pels membres del Cor Orfeó Parroquial, el Cor Zongora, el Cor de
Veus Blanques, la Coral Petit Estel i el Cor Joves Veus que estaven asseguts a
l’auditori repartits entre el públic assistent. Una cançó que ell mateix va
explicar era la presentació del Cor Orféo Parroquial, seguint l’estela marcada
per la Coral Sant Jordi d’obrir les actuacions amb un cant de salutació que
t’identifica. En aquest cas la lletra diu:
Som gent que canta i estima la vida i l’amistat,
la joia ens acompanya, fem camins de llibertat.
Cantem l’amor, l’esperança, la llum d’un demà millor,
La música ens agermana, cerquem la pau per a tots.
Som gent que canta i estima l’instant fugaç que vivim, l’instant, germans
que amb vosaltres compartim
L’acte tenia el
format d’entrevista, sent Sílvia Martínez qui la conduïa. Gràcies a aquest
diàleg vam saber que la relació d’Albert Solé amb la música va començar
d’infant, quasi de casualitat, perquè tenia una bona veu i en aquell moment
(1958) s’anava a fer un espectacle que es va dir “Carrusel 1958” i el volien
perquè hi cantés. A casa ho van considera i li van permetre fer-ho. Tots eren
gent del poble i el resultat va ser un espectacle amb molta càrrega còmica, i que
va tenir un èxit impensable, va dura d’octubre del 58 a juny de 1959, i va
recórrer tot el Baix Penedès i també algunes poblacions de l’Alt Camp i del
Garraf. L’Albert Solé cantava una ranxera (que estaven molt de moda i es
programaven molt per la ràdio, que era el mitjà de comunicació més extens de
l’època) i el chotis “Madrid, Madrid, Madrid”
Arran aquest
espectacle el va veure en Magí Mercadé i va anar a casa dels Solé-Galí per
dir-los que aquell infant tenia que estudia música, i va oferir donar-li
classes; no els va demanar que els pagués res, però va insistir que el nen
havia d’estudiar música. Per agrair-li les classes, com solia fer-se en
casos com aquell, el pare li donava al
professor productes de l’hort. A partir de la seva incorporació al món
laboral, als 14 anys, i amb els
ingressos que n’obtenia van poder pagar per fi les classes de música. També de
la mà, el guiatge i el mestratge de Magí Mercadé va iniciar els estudis al
Conservatori del Liceu de Barcelona, on va concloure la carrera de piano. Però
en sortir va ser conscient que la seva vida professional no seria la de
pianista, la realitat de la vida no ho permetia junt a la seva pròpia presa de
consciencia sobre les seves possibilitat com a músic, i com de fet des dels 16
anys ja treballava a una entitat bancaria (en un temps on això suposava tenir
un treball per a tota la vida), la
música, la seva vocació i devoció, no seria mai el mitjà per guanyar-se la vida,
però si una realitat vital que a dia d’avui li continua acompanyant.
Cor Orfeó
Parroquial
Acabada al
carrera de piano i ja amb la vida centrada a la vila, es va incorporà al Cor
Orfeó Parroquial on ja anaven a cantar molts dels seus amics, el detonant va
ser sentir cantar el cor durant la consagració la cançó “Santa Nit”, la nit de
Nadal, a la missa del gall, aquella interpretació li va omplir el cor i des
d’aleshores el Cor Orfeó Parroquial forma part de la seva vida. I ben aviat va
començar a ajudar a fer de director. Just aquest Nadal farà seixanta anys que
es va incorporar al cor.
Avui el director
es el seu germà petit Jordi Solé, i ell n’és un dels cantants. L’Albert Solé va
ser director durant 27 anys, i encara
n’és membre actiu com a cantant. Tot just aquest Nadal es compliran seixanta
anys de la seva incorporació a l’entitat.
President de
l’Associació Musical Pau Casals del Vendrell de l’any 1983 a l’any 1997
Joan Miró actual
president de l’associació va pujar a l’escenari per explicar la vinculació
d’aquest amb l’entitat, (una veritable institució per la feina que ha vingut
desenvolupant des de la seva fundació fa ara 50 anys). Ens va explicar que
l’Albert Solé va treballar molt a prop de Josep Altet, qui va ser motor de la
fundació de l’associació i el seu primer president; l’Albert Solé el va succeir
el 1983 i en va ser president fins el 1997.
Va destacar l’esperit de servei de l’Albert Solé i la tasca que va
desenvolupar, com ara fer realitat el que era el projecte llargament acaronat
de la Plaça Bach, l’escola de música i organitzar i gestionar el Festival Pau
Casals. Un festival que es va engegar el 1981, abans de ser president però del
qual ja es va fer càrrec com a coordinador i portant la comptabilitat, i que
durant deu anys es va fer realitat des de l’associació assolint des de bon
principi un nivell de qualitat extraordinari.
Sentir en
directe Pau Casals a Prada
Albert Solé, va
explicar que el 1966, va poder sentir
tocar el violoncel a Casals, just el darrer cop que ho va fer a Prada. (Al
Mestre li acompanyava el pianista Mieczyslaw Horzowski, qui va oferir el
concert inaugural de l’Auditori Pau Casals el 6 de juny de 1981) A partir del moment en què va sentir tocar
en directe al Mestre, qui amb els seus 90 anys, mantenia una vitalitat com
intèrpret sorprenent, el món de Pau
Casals va entrar a la vida de l’Albert Solé qui, finalment, anys més tard –
quan va tenir disponibilitat de temps per poder oferir a l’entitat– va integrar-se a l’associació, era l’any 1979.
L’Albert Solé ens
va dir que allò li va permetre conèixer i col·laborar, entre el 1979 i el 1983,
amb Josep Altet a qui va definir com a un fenomen, un home que va ser el motor
de moltes de les realitats que avui té el Vendrell, perquè s’estimava
profundament la vila i a Pau Casals, i el fet que fos vendrellenc tenia molt de
pes en la seva admiració pel mestre.
Dues passions, El Vendrell i Pau Casals, compartides per l’Albert Solé,
qui ens va dir que sens dubte es van veure incrementades per el que traspuava
en Josep Altet al servei de totes dues causes.
Impulsor de
l’Escola Municipal de Música Pau Casals (EMMPAC)
Una realitat des
de l’any 1986, i de la que va ser el seu
primer director. Carlota Baldrís (qui també va ser directora de l’EMMPAC del
1998 al 2010 i que avui continua lligada a l’escola com a professora de
llenguatge musical i harmonia) va pujar a l’escenari per recordar aquella
primera etapa de l’escola de música. El seu primer record va ser pel Cor Orfeó
perquè va ser l’origen de la seva vocació per la música i també per en Magí Mercadé,
perquè a l’igual que l’Albert Solé, però en època posterior, va ser el seu
primer professor de música. A l’escola de música la Carlota Baldrís es va
incorporar de bon principi al projecte. Va recordar el discurs que l’Albert
Solé feia als nous professors quan s’incorporaven a l’escola en els temps en
què ell era el director; com els explicava què era l’escola, qui era en Pau
Casals i com era d’important pel Vendrell tan l’historia precedent com estimar
i valorar la feina a fer a l’escola.
Dos esperits
que floten a l’escola.
De les anècdotes
que va explicar la Carlota Baldrís cal destacar la història que va explicar
sobre Margarita Güell, una de les professores de l’escola, qui deia
que l’esperit de Pau Casals flota per l’escola i que en opinió de la Carlota
Baldrís la llavor de l’Albert Solé, el seu esperit és present a l’escola; un
esperit lligat també als valors de l’escoltisme del que l’Albert Solé també en
va formar part, com també havia destacat
en Joan Miró a la seva intervenció.
De la manera de
fer de l’Albert Solé com director de l’escola de música també va destacar la
seva afabilitat i sentit de l’humor, a la vegada del seu alt nivell d’exigència
quant a la qualitat i professionalitat, i la vegada creant un bon ambient que
feia que tothom s’ho passés bé. Així com
tenir un criteri assenyat i equilibrat que fa que quan hi ha una crisi sempre
es trobi a l’Albert Solé. Es va
acomiadar afirmant que més que res l’Albert Solé ha estat i és per a ella un
amic. I li va transmetre la salutació de l’actual directora de l’EMMPAC Emi
Recasens Collado, que no havia pogut ser present a l’acte.
Cor Zongora
Al llarg de
l’acte van haver dues interpretacions musical del Cor Zongora, dirigit per
Montse Meneses. Ella era alumna de la Carlota Baldrís quan es va inaugurar
l’escola i va ser arran les propostes que el mateix Albert Solé feia als
alumnes per animar-los a dirigir ella va iniciar-se en aquesta especialitat; a
més volia desenvolupar el tema del cant coral volia entra a la Coral Polifònica
Joan Toldrà cosa que va aconseguir, entrant més tard a l’Orfeó Català, del qual
n’és actualment subdirectora. La Montse Meneses també va voler destacar la
qualitat de l’Albert Solé per la seva manera de fer i tractar a la gent i
d’encomanar la passió per la música.
La primera de les
cançons que va interpretar era una estrena, una composició amb text de Joan
Vinyoli; i una del cicle de Nadal, ambdues amb música de l’Albert Solé amb les
que el cor li volia agrair tota la seva ajuda, suport i aportacions en forma de
cançons de que manera altruista els proporciona.
La vocació de
compositor
Aquest aspecte el
va desenvolupar més intensament des de l’any 1992, a partir de la creació de la
música per les Cançons de la Roda del Temps de Salvador Espriu. Va ser a partir
d’aquest moment en què realment la seva
vessant de compositor es consolida . Va coincidir que uns anys més tard, el
Grup Polièdric va fer un projecte al voltat d’aquestes mateixes
poesies de Salvador Espriu i li van demanar de fer la transposició a orquestra
de les deu cançons que ja havia escrit per cor i piano; i va escriure les dues
finals (en total el cicle són dotze poemes) ja directament per orquestra; es
tractaven de dos poemes pels que se li havia resistit trobar la música i
finalment la va poder trobar en gran mesura pel canvi d’esquema mental que li
va inspirar la visió d’una exposició d’escultures de Manuel Cusach al Museu Deu,
també dedicades a la Roda del Temps. La
música d’aquests dues composicions que va néixer en uns moments molt difícils
emocionalment parlant, perquè la seva
esposa Regina estava ja molt malalta i la temàtica dels versos li interpel·lava
directament.
La poesia es
indefinida
Preguntat per la
Sílvia Martínez si ell no escrivia poesia, l’Albert Solé li va dir que si, però
que no eren bones perquè en el fons eren molt personals i que la bona poesia no
ho és de personal. Va citar la seva assistència a la II Jornada de la Càtedra
Pau Casals a Barcelona, impulsada per la Fundació Pau Casals i la Universitat
Oberta de Catalunya (UOC) dedicada a “Música i transformació social”, on un
dels participants va afirma que “la poesia és indefinida”. És a dir, la bona
poesia és indefinida, i que el mateix Espriu deia quelcom similar; entre
d’altres coses, perquè la profunditat de la poesia va lligada al fet que cada
paraula té el seu pes i el seu sentit:
per tant és profunda i per això esdevé difícil d’entendre i interpretar.
Pau Casals músic
i humanista,.
Per l’Albert Solé
en Casals tenia empatia i tenia una forma de tocar que et movia per dins i no
tots els músics –tot i que toquin molt bé, per molt bons que siguin– tenen aquesta peculiaritat que el Mestre
tenia i que fa que et quedi un pòsit i t’atregui, que fa que t’interessis, que
et convidi a seguir escoltant, a viure la música i per això el considera un cas
únic al món.
L’Associació
Musical Pau Casals, el camí per
desenvolupar el coneixement sobre Pau Casals
Va ser en Josep
Altet qui, un cop més, qui va plantejar que fer el concert de desembre cada any
no era prou per honorar i donar a conèixer l’obre del Mestre i li va proposar a
l’Albert Solé si es voldria fer càrrec d’organitzar més concert. El primer pas
va ser contactar amb la Fundació Pau Casals per saber si els podria cedir la
Sala de Música del Museu Pau Casals. Era l’any 1979 (any en que les despulles
del Mestre van arribar al Vendrell per reposar al cementiri municipal). Van
començar a fer un parell de concerts al
trimestre. Per poder fer la programació els músics que venien a tocar al
Vendrell ho feien també a Reus, a Tarragona, a Tortosa i a Valls. L’ànima
d’aquesta programació era el Sr. Josep Maria Calvo, president de Joventuts
Musicals de Tarragona i que també va estar al primer patronat de l’Auditori Pau
Casals.
Fer aquest
concerts suposava des de portar les cadires i col·locar-les a anar a recollir
els músics quan arribaven al Vendrell.
Temps més tard
van arribar les activitats a l’Auditori, però qui portava el pes de fer
realitat aquest gran projecte era en Josep Altet, i un cop acabat de construir,
calia programar activitats i es va fer una reunió del patronat i es va cercar
un gerent per poder treure rendiment d’aquesta eina i l’Albert Solé va proposar
el nom d’un penedesenc, nascut a Llorenç del Penedès però que vivia a
Barcelona: Pere Artís i Benach (1940 – 2017). Per la seva experiència i
coneixements presentava totes les característiques adients, el problema era que
tot i que el que va demanar com a compensació econòmica era més que ajustada;
així mateix ho va fer veure el Sr. Joan Anton Maragall i Noble (1902 - 1993)
però no es disposava dels recursos necessaris per poder assumir-la.
Així què algú va
preguntar si no es podia fer directament des de l’Associació Musical Pau
Casals, en Josep Altet va dir que si. I durant deu anys l’Albert Solé va esta
al capdavant de la gestió del festival, amb uns resultats excel·lents. Des de
la poca experiència però amb tota l’embranzida de qui creu en allò que fa, el
primer Festival Internacional de Musica Pau Casals es va programar per juliol
de 1981 just un mes després de la inauguració de l’Auditori Pau Casals. Es van incorporar nous col·laboradors, que ni
tan sol eren membres de la Junta Directiva en aquells moments i que van fer
tota mena de feines per fer realitat el festival. El finançament per dur-ho a terme havia de
ser a càrrec de l’Ajuntament, amb tot, com l’associació en tenia líquid, va
avançar les despeses i un cop acabat va presentar els comptes a l’Ajuntament i
aleshores van començar totes les gestions – llargues gestions – administratives
al respecte. En aquest complex camí es va comptar des de bon principi amb
l’impagable Montserrat Domenech per saber com complir cada pas a fer.
Patró de la
Fundació Pau Casals des de fa tres dècades
Jordi Pardo, com
a director de la Fundació Pau Casals, va destacar com d’emotiu era veure un
auditori ple de persones que expressaven afecte i reconeixement, amistat i
sensibilitat cap a l’Albert Solé. Com a
representant de la institució, va voler destacar que les institucions són
persones, perquè són les que les donen continuïtat. Les aportacions de l’Albert
Solé a la Fundació Pau Casals, es poden definir en tres: els seu profund
coneixement musical, i també sobre Pau Casals i treballar per fer que el país
estigui a l’alçada del Mestre, i ho fa sempre des de la humilitat i la
discreció. Una feina que dur a terme des de fa més de trenta anys, de manera
incansable.
Intervenció
musical del Cor Orfeó Parroquial
La darrera
intervenció musical prevista va anar a càrrec del Cor Orfeó Parroquial dirigit
per Jordi Solé, que com ja s’ha dit en aquest escrit, és germà de l’Albert Solé, i qui va voler deixar
testimoni de com la seva relació amb la música neix a la seva infantessa,
recordant com a casa d’ells hi havia un “quarto del piano” una habitació petita
on l’Albert Solé toca i en aquell ambient ell va anar entrant en el món de la
música. Va destacar també la gran
generositat de l’Albert Solé quan a proporcionar composicions als diversos cors
i corals del Vendrell, sempre des de l’amor a la música, al Vendrell, a Pau
Casals, i sempre amb altruisme.
Documents
fotogràfics
Durant l’acte es
van projectar fotografies històriques de les activitats desenvolupades per
l’Albert Solé Galí tant a l’Associació Musical Pau Casals, a la inauguració de
la plaça Johann Sebastian Bach, dirigint el Cor Orfeó o a l’EMMPAC. El material ha estat cedit pel Canal 27
Televisió del Vendrell, per l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, per Ferran
Quesada, i per l’Associació Musical Pau
Casals.
Música Coral:
un llibre pensat per ser un instrument per a qualsevol cor o coral que en
vulgui ampliar el seu repertori.
L’alcalde del
Vendrell, Kenneth Martínez, va lliura un exemplar del llibre Música Coral, amb
una selecció d’obres d’Albert Sole, ja que l’edició ha anat a càrrec de
l’ajuntament. A la vegada ha volgut
destacar que el llibre és un agraïment fet amb molt d’afecte, perquè són moltes
les realitats que avui té el Vendrell, com l’Auditori Pau Casals, l’Escola
Municipal de Música Pau Casals, la Vil·la Casals (actual Museu Pau Casals) han
estat pensades i realitzades per persones com l’Albert Solé, com ja s’havia
explicat al llarg de l’acte. Quant a la música que recull el llibre, és música
feta al Vendrell per ser regalada al món.
El llibre es
divideix en tres parts: adaptacions de cançons popular (4 peces), cançons
religioses (5 motets) i cançons d’autor i sobre poemes de Salvador Espriu, Joan
Vinyoli, i Miquel Martí i Pol, musicats per l’Albert Solé). És un repertori on
aquelles corals que ho vulguin poden trobar, com diu el mateix Albert Solé al
pròleg “camins per explorar”, perquè la música és sobretot una via de
comunicació que ens uneix a tots per sobre de les diferencies, és un espai de
trobada en el qual es pot crear una experiència en comú de pau, col·laboració i
creació artística, perquè tal com diu Albert Solé “la música és compartir”.
L’acte va
concloure amb unes paraules de l’Albert Solé, qui va voler destacar com de
vegades decisions senzilles que es prenen en la vida esdevenen transcendentals; ell no va
treballar de músic, però la música li donava l’equilibri emocional a la vida.
Amb això va aprendre que, tot i que
s’havia personalitat molt en ell durant tot l’acte, a la vida sol no es fa res, sempre fa falta el
concurs i les idees d’altres persones, fins i tot quan no s’està d’acord;
sempre cal el treball conjunt; el món de la música ho demostra, però també es
així al mon de l’escoltes o el món de la família, i que sempre cal comunicació,
generositat i molt de treball, que aquesta és de veritat una fórmula de l’èxit
de qualsevol projecte va considerar
Així mateix va
voler donar les gràcies a Montse Meneses i a Jordi Solé, a tots els cantaires,
a tots els presents i a l’alcalde Kenneth Martínez i amb ell a tots els membres
de l’ajuntament de tots els anys passats per haver cregut en aquest, perquè
hagin sigut del color que hagin sigut sempre han estat a una per fer realitat els projectes
lligats al nom de Pau Casals; i a la Carlota Baldrís per tota la seva empenta i
capacitat per unir voluntats per fer realitat el que és l’actual escola de
música. Finalment va fer un agraïment a
tota la seva família
Com a punt final,
va voler expressar tot el seu agraïment amb música, pel comiat de l’acte, i ho
va fer amb una peça interpretada al piano, es tractava d’una de les seves
darreres composicions, sobre un poema de Marius Torres i Perenya ( Lleida 1910
– Sanatori de Puig
d’Olena (Puigdolena) - Sant Quirze Safaja 1942)
El poema és diu
Canço a Mahalta, dedicada a Mercè Figueras. Es van enamorar en l’estada al
sanatori, on tot dos estaven ingressats per tuberculosi; ell mai es va guarir.
El poema diu:
L’aire del teu silenci passa en mi
com en el prat un vent d’ales d’àngel o lliris.
Estrella del matí,
fes-me oblidar que em moro de que em miris.
Sóc la gota de rou que t’estimava ahir.
Referència bibliogràfica:
Marius Torres (1953): Poesies. Barcelona: Ariel, p. 147.
NOTA D’ESGUARDDEDONA
Magí Mercadé apareix aquí escrit sense r final i amb accent, tot i que he
trobat també altres documents on apareix com a Magí Mercader. A l’arxiu de
revistes ARCA, al núm. 257 de l’any 1967, de la revista Vendrell: portavoz
católico de la villa aparece como Mercadé. És el referent més fiable que n’he
trobat gràcies a l’ajuda de la Nati Castejón, directora de l’Arxiu Comarcal del
Baix Penedès, i el vaig confirmar al blog “La cuina violeta” de NaNi NoLla, on al
post “La
recepta musical de la Carlota Baldrís” apareix també citat amb la
mateixa grafia.
CASTELLANO
Albert Solé tiene una amplia trayectoria musical, y eso que
la música nunca ha sido su profesión, su “modus vivendi”, pero lo que si ha
sido siempre es su vocación. Él mismo nos los dice en el prólogo del libro,
porque la música “ha actuado de contrapeso y le ha ayudado a equilibrar la
balanza en su caminar por la vida”.
Puede que no haya sido su profesión, pero si ha trabajado
toda la vida al servició de la música, con una trayectoria llena de logros que
superan el ámbito de lo personal porque han redundado en beneficio de la
sociedad.
De modo que el acto de presentación del libro “Música Coral
–publicado por el Ayuntamiento del Vendrell, a propuesta e impulso de Montse
Meneses, directora del Cor Zongora y de Jordi Solé, director del Cor Orfeó
Parroquial – ha servido para poner en evidencia que la vida de Albert Solé ha
estado siempre presidida por el amor por la música, por el amor al Vendrell y
por la figura y personalidad de Pablo Casals.
Hacer la crónica de este acto nos permite desgranar también
las sucesivas realidades que hoy existen en el Vendrell, en forma de patrimonio
material e inmaterial, y en las que ha participado, de manera muy activa,
Albert Solé.
Crónica del acto:
El acto empezó con un canto de bienvenida, una de las
composiciones que Albert Solé, cantada por miembros del Cor Orfeó Parroquial,
el Cor Zongora, el Cor Veus Blanques, la Coral Petit Estel y el Cor Joves Veus,
que estaban sentados en el auditorio, repartidos entre el público asistente.
Una canción que como el propio Albert Solé explicó, había escrito para que
sirviera de presentación del coro, siguiendo la estela de la Coral Sant Jordi
de abrir las actuaciones con un canto de saludo que les identifica. En este
caso la letra dice:
Somos personas que cantan y aman la vida y la amistad
La alegría nos acompaña, hacemos caminos de libertad
Cantamos al amor, a la esperanza, a la luz de un mañana
mejor
La música nos hermana,
Buscamos la paz para todos
Somo gente que cata y ama
El instante fugaz que vivimos
Vivimos el instante hermanos que con vosotros compartimos
El acto tuvo un formato de entrevista, siendo Sílvia
Martínez quien la condujo. Gracias a ese diálogo, supinos que la relación de
Albert Solé con la música empezó siendo un niño de diez años y casi por
causalidad porque tenía una buena voz y en aquel momento (1958) se estaba
preparando en el Vendrell un espectáculo que se llamó “Carrusel 1958” querían que el participase cantando. En su
casa lo consideraron y se lo permitieron. Todos eran gente del pueblo y el
resultado fue un espectáculo con una gran carga cómica y con un éxito
impensable a priori, de forma que duró de octubre del 58 a junio de 1959, y
recorrió toda la comarca del Baix Penedès e incluso se representó en
poblaciones de las comarcas del Alt Camp y del Garraf. Albert Solé cantaba una
ranchera, porque estaban de moda en esos momentos y las programaban mucho por
la radio – que era el medio de comunicación más extendido de la época– y el chotis
Madrid, Madrid, Madrid.
Le vio actuar Magí Mercadé, quien fue a casa de los
Solé-Galí para decirles que aquel niño debía estudiar música y se ofreció a
darle clases, no les pedía que le pagaran nada, pero insistió en que debía
estudiar música. Para agradécele las clases, como solía hacerse en aquellos
casos y aquellos tiempos, el padre le daba al profesor productos de la huerta.
A partir de su incorporación al mundo laboral, con 14 años, y con los ingresos
que obtenía, pudo por fin pagar las clases de música. También de la mano y con
la guía y enseñanzas de Magí Mercadé se inició en los estudios en el
Conservatori del Liceu de Barcelona, donde concluyó la carrera de piano. Pero
al concluir los estudios fue consciente que su vida profesional no sería la de
pianista, porque la realidad de la vida no lo permitía además tenía consciencia
de sus posibilidades como músico, y como desde los 16 años trabaja en una
entidad bancaria (en un tiempo en que eso suponía tener un trabajo para toda la
vida), la música, su vocación y devoción, no sería un medio para ganarse la
vida, pero si una realidad vital que aún a día de hoy le continúa acompañando.
Cor Orfeó Parroquial
Acabada la carrera de piano y ya con la vida centrada en la
villa, se incorporó al Cor Orfeó Parroquial del que ya formaban parte muchos de
sus amigos. El detonante fue sentir cantar el coro durante la consagración de
la Misa del Gallo en la noche de Navidad, la canción era “Santa Nit. Aquella
interpretación le llego al corazón y desde entonces el Cor Orfeó Parroquial
forma parte de su vida. Enseguida empezó a ayudar al director y con el tiempo
sería su sucesor, cargo que ostentó durante veintisiete años. Hoy el director
es su hermano menor Jordi Solé y pero él permanece el coro como cantante. Justo esta próxima Navidad se cumplirán
sesenta años de su incorporación a la entidad.
Presidente de la Associació Musical Pau Casals d el
Vendrell (1983-1997)
Joan Miró, actual presidente de la asociación explicó la
vinculación de Albert Solé con la entidad, (una verdadera institución que ha
realizado y sigue realizando un trabajo encomiable des de hace cincuenta años
en que se fundó oficialmente, más los previos en que sin esa denominación ya
había un grupo de personas (que después fueron la primera Junta Directiva) ya
venían realizando actividades relacionadas con la música, la figura y obra de
Pablo Casals).
Explicó que Albert Solé trabajo mano a mano con Josep Altet,
(verdadero motor de la asociación y su primer presidente) al que sucedió en
1983. Destacó el espíritu de servicio de Albert Solé y el gran trabajo que ha
realizado a lo largo de su vida para contribuir a hacer realidad proyectos como
la Plaça Bach, la escuela de música, o la gestión i organización de los
primeros diez años del Festival Internacional Pau Casals al Vendrell, que se
inició en 1981 (ya con un nivel de calidad extraordinario) y del que se hizo
cargo como coordinador y responsable de la gestión contable, aún antes de ser
presidente de la entidad.
Escuchar en directo a Pablo Casals en Prada de
Conflent
Albert Solé explicó que en 1966 pudo escuchar en directo a
Pablo Casals, justo en el que fue su último concierto en Prada. (Al Maestro le
acompañaba Mieczyslaw Horzowski, quien ofreció el concierto inaugural del
Auditori Pau Casals el 6 de junio de 1981). A partir de ese momento en que pudo
sentir en directo a Casals, quien con 90 años mantenía una vitalidad como
interprete realmente sorprendente, el mundo de Pablo Casals entró en la vida de
Albert Solé, y años más tarde, cuando la disponibilidad de tiempo lo permitió,
se integró en la asociación, el año 1979.
Albert Solé nos explicó que ello le permitió conocer y
colaborar, con Josep Altet, al que
definió como un fenómeno, un hombre que fue el motor de muchas de las
realidades que hoy existen en el Vendrell, porque amaba profundamente la villa
y a Pablo Casals, y ese amor a Casals no era ajeno al hecho que éste fuera hijo
del Vendrell. Estas dos pasiones: El
Vendrell y Casals que sentía Altet y que hacía que fuera un verdadero servidor
de esas dos causas, incrementaron aún más la admiración que ya sentía Albert
Solé y el compromiso con esos mismos fines.
Pablo Casals, músico y humanista
Para Albert Solé Casals tenía una empatía y una forma de
tocar que conmovía, y no todos los músicos – incluso siendo muy buenos – tiene esta
peculiaridad que el Maestro tenía y que hacía que dejase poso, que despertase
el interés de quien lo oía por vivir la música. Para él Casals (también con su
amor por la paz y la dignidad humana) fue un caso único en el mundo.
La Associació Musical Pau Casals, el camino para
desarrollar el conocimiento sobre Pablo Casals
Fue Josep Altet, quien planteó que hacer un concierto cada
diciembre dedicado a Casals no era suficiente para honrarlo y para dar a
conocer su obra y sus valores. De ahí que le propusiera a Albert Solé que si hiciera
cargo de organizar más conciertos. Para ello contactó con la Fundación Pau
Casals para saber si podría cederles la Sala de Música del Museu Pau Casals. Corría
el año 1979, año en que llegarían los restos mortales de Casals para ser
enterrado en el Vendrell. Los conciertos se empezaron a programar a razón de un
par por trimestre. Para poder hacerlos realidad los músicos que tocaban en el
Vendrell, también actuaban en Reus, Tarragona,
Tortosa y Valls. El alma de esta programación fue Josep Maria Calvo,
presidente de las Juventudes Musicales de Tarragona. Posteriormente también sería
miembro del primer patronato del Auditori Pau Casals, cuando este se creó.
Organizar estos conciertos quería decir hacer todo tipo de
trabajo, desde el transporte y colocación de las sillas, a ir a recoger a los
músicos. Y cuando el Auditori Pau Casals fue una realidad (el peso de este
proyecto lo encabezó Josep Altet) se hizo necesario programar actividades en
él, así que se organizó una reunión del patronato y se buscó quien podía ser el
gerente. Albert Solé propuso a Pere Artís i Benach (Llorenç del Penedès, 1940 –
Barcelona 2017), porque tenía las características y experiencia adecuadas. Pero aunque la
compensación económica que éste solicitó era más que ajustada (como bien hizo ver
Joan Anton Maragall i Noble (Barcelona, 1902-1993) también miembro del
patronato) no había recursos para asumirla, así que fue directamente l’Associació
Musical Pau Casals la que se hizo cargo. Así que Albert Solé el encargado de la
gestión del Festival Internacional Pau Casals del Vendrell, que nació en julio
de 1981 (justo un mes después de inaugurar el auditorio).
Esta tarea de gestión la desarrolló Albert Solé durante las
primeras diez ediciones del festival, con resultados excelentes. No tenía
experiencia en ese campo, pero si creía en el proyecto e incorporo un equipo
que posteriormente también pasarían a ser miembros de la Junta Directiva. La
financiación del festival tenía que correr a cargo del ayuntamiento, pero la
asociación disponía de liquidez para hacer toda la gestión y presentar
posteriormente los resultados para que fueran abonados, después de los
complejos vericuetos administrativos, cosa que consiguieron siempre gracias a
la inestimable guía de Montserrat Domenech.
Impulsor de la Escola Municipal de Música Pau Casals
(EMMPAC)
Una realidad desde 1986, de la que fue el primer director.
Carlota Baldrís, (quien también fue directora de la
EMMPAC (1998 – 2010) y que hoy día
continua formando parte como profesora de lenguaje musical y armonía) subió al
escenario para recordar cómo fue aquella primera etapa de la escuela de música.
Su primer recuerdo fue lara el Cor Orfeó, porque el origen de su vocación por
la música estuvo ligada a este coro y a Magí Mercadé, ya que al igual que
Albert Solé, aunque en época posterior, fue su primer profesor de música. En
relación a la escuela de música, ella se incorporó al proyecto desde el inicio
y en su discurso quiso recordar como Albert Solé, cuando era el director, hacía
un discurso, en su despacho, a cada nuevo profesor que se incorporaba, para
explicarle que era la escuela, quien fue Pablo Casals y su importancia para el Vendrell, además de lo importante que
era amar y valorar el trabajo que se hacía en la escuela.
Dos espíritus que flotan en la escuela
De las anécdotas que explicó Carlota Baldrís hay que
destacar la historia que explicó sobre Margarita Güell, una de las profesoras
de la escuela, que decía que el espíritu de Pablo Casals flota en la escuela;
en opinión de Carlota Baldrís, la semilla que ha dejado Albert Solé en la
escuela es tal que también su espíritu flota por la escuela; un espíritu ligado
a los valores del escultismo del que Albert Solé también formó parte, aspecto
este último (los valores del escultismo presentes en Albert Solé) que también
había ya destacado también Joan Miró en su intervención.
Carlota Baldrís, sobre la forma de ser de Albert Solé como
director de la escuela de música,
también quiso destacar su afabilidad y sentido del humor, a la vez que
su alto nivel de exigencia cuanto a calidad y profesionalidad, a la vez era
capaz de crear un buen ambiente que hacía que todos se lo pasasen bien. Añadido
al hecho de tener un criterio equilibrado y sensato, que hace que en cualquier
crisis se le busque. Pero que sobre todo para ella es un verdadero amigo.
Aprovecho para transmitir la salutación de la actual directora de la EMMPAC Emi
Recasens Collado, porque no había podido estar presente.
Cor Zongora
Durante el acto tuvieron lugar dos interpretaciones musicales
del Cor Zongora, dirigido por Montse Meneses. Ella fue alumna de Carlota
Baldrís cuando se inauguró la escuela y a raíz de las propuestas que Albert Solé
hacía a los alumnos y alumnas para animarlos
a dirigir, ella se inició en esta especialidad; además
también quería desarrollar el tema del canto coral y quería entrar en la Coral
Polifònica Joan Toldrà, cosa que consiguió, entrando más tarde también en el
Orfeó Català, del cual es actualmente subdirectora. Montse Meneses también
quiso destacar la calidad humana de Albert Solé por su manera de hacer y de
tratar a las personas y de contagiar la pasión por la música.
La primera de las canciones que interpretaron fue un estreno;
una composición sobre un texto de Joan Vinyoli, la otra pieza pertenecía al Ciclo
de Navidad. ambas con música de Albert Solé. Con ellas el coro quería
agradecerle su ayuda, apoyo y aportaciones en forma de canciones que de manera
totalmente altruista les proporciona.
La vocación de compositor
Es un aspecto que desarrollo de manera más intensa a partir
de 1992, a raíz de la creación de la música para las Cançons de la Roda del
Temps (Canciones de la Rueda del Tiempo) de Salvador Espriu. Fue a partir de
ese momento en que la vertiente de compositor se consolida. Además unas años
más tarde el grupo Polièdric desarrolló un proyecto sobre estas mismas poesías de Salvador Espriu y le
pidieron que hiciese una transposición a orquesta de las diez canciones que ya
tenía compuestas para coro y piano, y que además compusiera la música de los
dos últimos poemas. Eran dos poemas que hasta entonces se le habían resistido.
Finalmente encontró la inspiración después de visitar una exposición de
esculturas de Manuel Cussach que se realizo en el Museu Deu, que también
estaban inspiradas en la Roda del Temps. La música de esas dos piezas nació en
unos momentos emocionales muy difíciles porque su esposa Regina estaba muy
enferma y la temática de los versos le interpelaba de una manera muy directa.
La poesía es indefinida
Sílvia Martínez le preguntó si él no escribía poesía. Albert
Solé le dijo que si, pero que no eran buenas, porque en el fondo eran muy
personales y la buena poesía no es personal. Citó que hacía pocos días había asistido
a la II Jornada de la Càtedra Pau Casals en Barcelona, impulsada por la
Fundació Pau Casals y la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) dedicada a “Música
y transformación social” porque en ella uno de los participantes afirmó que la
poesía era algo indefinido y él recordó que Espriu decía algo similar, porque,
entre otras cosas, la profundidad de la poesía va ligada al hecho que cada
palabra tiene peso, su propio peso, y su propio sentido; por tanto es profunda
y por ello difícil de entender y de interpretar.
Patrón de la Fundación Pau Casals desde hace tres décadas
Jordi Pardo, director de la Fundació Pau Casals, destacó
como era de emotivo ver el auditorio lleno de personas que estaban expresando
el afecto, el reconocimiento, la amistad y la sensibilidad hacía Albert Solé.
Como representante de la institución puso el acento en el hecho que las
instituciones tienen continuidad gracias a la labor de las personas que las
componen. En el caso de Albert Solé destacó tres aportaciones: su profundo
conocimiento de la música, de Pablo Casals y la aspiración de que el país esté
a la altura del Maestro; trabajando siempre desde la humildad y la discreción. Una
labor que ha realizado desde hace más de treinta años de una manera impecable.
Intervención del Cor Orfeó Parroquial
La última intervención musical prevista la realizó el Cor
Orfeó Parroquial, dirigido por Jordi Solé, que como se ha dicho anteriormente,
es hermano de Albert Solé, y que dejó testimonio de una infancia de una familia
sencilla pero que tenía en su casa una “habitación para el piano”, en la que
nació su relación con la música. Destacó también la generosidad de Albert Solé proporcionando
composiciones a los diversos coros y corales del Vendrell, siempre desde el
amor a la música, al Vendrell, a Pablo Casals, y siempre desde el altruismo.
Documentos fotográficos
Durante el acto se proyectaron fotografías históricas de las
diversas actividades desarrolladas por Albert Solé Galí tanto en la Associació Musical
Pau Casals, en la inauguración de la plaza Johann Sebastian Bach, dirigiendo el
Cor Orfeó, o en la EMMPAC. El material fue cedido por Canal 27 Televisió del
Vendrell; el Arxiu Comarcal del Baix Penedès, por la Associació Musical Pau Casals
y por Ferran Quesada.
Música Coral: un libro pensado para que sea un
instrumento que pueda utilizar cualquier coral o coro que desee ampliar su
repertorio.
El libro se divide en tres partes: adaptación de canciones
populares (4 piezas), canciones religiosas (5 motetes) y canciones de autor
sobre poemas de Salvador Espriu, Joan Vinyoli y Miquel Martí i Pol. Es un repertorio en que, en palabras de Albert
las corales pueden encontrar en caminos para explorar, porque la música es
sobre todo una vía de comunicación que nos une por encima de las diferencias,
un espacio de encuentro en el que se puede crear una experiencia común de paz,
colaboración y creación artística, porque “la música es compartir”.
El acto acabó con unas palabras de Albert Solé, en que
destacó como a veces las decisiones sencillas
que tomamos en la vida se convierten en trascendentales y que l que nunca ha trabajado en la música como
profesión, encontró siempre en la música el equilibrio emocional para su vida;
y que en la vida había aprendido – pese a que en el acto se había personalizado
mucho en él – que en la vida nada se hace sin el concurso y las ideas de otras
personas, incluso cuando no se tienen las mismas opiniones; que hay que
trabajar en equipo, y que precisamente el mundo de la música lo demuestra y que
también lo demuestra el mundo del escultismo (Scout) o el mundo de la familia.
Añadió que la fórmula del éxito era: comunicación, generosidad y mucho trabajo.
Dio las gracias a Montse Meneses y a Jordi Solé, a los
cantantes, a todos los presentes y al alcalde y a través de él a todos los
miembros de los consistorios que le habían precedido, porque siempre, fueran
del color político que fueran, habían dado apoyo a los proyectos ligados al
nombre de Pablo Casals. También agradeció a Carlota Baldrís su capacidad de
unir voluntades y su fuerza para hacer realidad la actual escuela de música.
Finalmente envió un agradecimiento a toda su familia.
Como punto final quiso hacer un agradecimiento desde la música,
tocando una pieza al piano. Se trataba de una de sus últimas composiciones en
que a musicado un poema de Marius Torres i Perenya (Lleida 1910 - Sanatori de Puig
d’Olena (Puigdolena) - Sant Quirze Safaja 1942) (El poema dice, en traducción
libre: “El aire de tu silencio me pasa (me acaricia), como en el prado un
viento de alas de ángel o lirios. Estrella de la mañana, hazme olvidar que me
muero porque me mires. Soy la gota de rocío que te amaba ayer.”
El poema, tiene por título de Canço a Mahalta (no és el
único con ese título), está dedicado a Mercè Figueras. Ambos se enamoraron durante
su estancia en el sanatorio, donde él moriría. Ambos estaban enfermos de tuberculosis.
ENGLISH
The
presentation of the book Música Coral by Albert Solé served to pay a true
tribute to his long work for music.
The book
contains a selection of works composed by Albert Solé for choral singing.
Edited by the City Council of Vendrell, at the suggestion of Montse Meneses,
director of the Zongora choir, and Jordi Solé, director of the Orfeón
Parroquial Choir.
Music was
never his profession, nor his way of life, but it has always been a vocation
and a passion, which he defines as that which has served as a counterbalance
and has helped him to maintain balance on the path of life.
Throughout
his life, Albert Solé has contributed to increasing and making a wide material
and immaterial heritage for El Vendrell, the town where he was born and which
he loves so much.
When Albert
Solé entered the stage of the Pau Casals Auditorium in Sant Salvador (El
Vendrell), the singers of the choirs Cor Orfeó Parroquial, Cor Zongora, Cor
Veus Blanques, Coral Petit Estel and Cor Veus Joves, stood up to sing one of
his works.
The singers
were seated in the audience.
The song
goes:
We are
people who sing and love life and friendship.
Joy
accompanies us, we make paths of freedom.
We sing to
love, to hope, to the light of a better tomorrow.
Music
brings us together,
We seek
peace for all.
We are
people who taste and love.
The
fleeting moment we live.
We live the
instant brothers that we share with you.
The event
was conducted by Sílvia Martinez and had an interview format.
Abstract
Albert Solé
started in music when he was ten years old and by chance.
A musical
and variety show was being prepared in Vendrell. As he had a good voice, they
came looking for him. His parents authorized his participation. The show was an unthinkable success. It was
performed between October 1958 and June 1959.
It toured
the Baix Penedès region, as well as several towns in Alt Camp and Garraf.
Albert Solé
sang a ranchera (a type of music that was played a lot on the radio at that
time) and the chotis "Madrid, Madrid, Madrid".
He was seen performing by Magí Mercadé, a
music teacher, who visited the Solé-Galí family to tell them that the boy
should study music. He did not ask them
to pay him for the lessons, because the family could not afford to do so, so as
a thank you they offered him produce from the garden. At the age of 14 Albert
Solé started working and from that moment on he was able to pay for his music
lessons.
Under the
guidance of Magí Mercadé, he studied at the Liceu Conservatory in Barcelona. He
graduated in piano.
When he
finished his studies he was aware that he would not be able to dedicate himself
professionally to music.
From the
age of 16 he worked in a bank, that would be his way of earning a living. But
his passion and vocation would always be music.
Cor
Orfeó Parroquial (Parish Choir Orfeón)
During a
Christmas Midnight Mass, he heard the Cor Orfeó Parroquial singing "Silent
Night" and was very impressed and entered as a singer, but immediately
began to help the director. Eventually, he would be his successor.
This
Christmas it will be 60 years since he joined the choir.
Listen
live to Pablo Casals in Prada de Conflent
In 1966 he
was able to listen to Pablo Casals live in a concert. Casals was 90 years old. Albert Solé was impressed by his
vitality.
His love
for Casals, his music, his work, and his values increased from that day on.
Mieczyslaw
Horzowski also participated in the concert (Horzoski would inaugurate the
Auditori Pau Casals in Sant Salvador (El Vendrell) with a concert on June 6,
1981).
Pablo
Casals, musician, and humanist
Albert Solé
believes that Casals had an empathy and a way of playing that moved him. He
believes that not all musicians have that quality, even if they are very good.
For him, Casals made those who listened to him want to live the music
intensely. That's why he believes it was a unique case. Also, for his love for
peace and human dignity.
Associació
Musical Pau Casals del Vendrell. (Pablo Casals Musical Association). President
from 1983 to 1997.
In 1979 he
joined the association because he could dedicate time and effort to it and help
to make the projects in honor and memory of Pablo Casals a reality.
The current
president of the institution Joan Miró highlighted the spirit of service of
Albert Solé and the great work he has done throughout his life.
Among the
projects that he has contributed to make reality he highlighted:
The
construction and inauguration of the Johann Sebastian Bach Square.
The Pau
Casals International Festival, of which he organized the first 10 editions.
Albert Solé
remembered Josep Altet, the first president of the association, whom he defined
as a true phenomenon. He was a man who was able to make difficult projects come
true and leave for El Vendrell many heritage realities. His love for El Vendrell and Pablo Casals
made him a true servant of both causes.
Albert Solé's admiration for Casals was enhanced by his dealings with
Altet, with whom he collaborated and whom he succeeded as president in 1983.
The
Pau Casals Musical Association, the way to develop knowledge about Pablo Casals
Josep Altet
believed that holding a single concert a year was not enough to honor and
disseminate the work and values of Pablo Casals.
So he
proposed to Albert Solé that he organize more concerts. They spoke with the Pau
Casals Foundation and asked them if they could use the music room that was in
the Museu Pau Casals (What was Casals' summer home houses the museum, so the
music room is the same room that Casals used) . It was in 1979. That year
Casals' mortal remains arrived in Vendrell to be buried in the family pantheon.
The concert
program, two each quarter, was possible thanks to the fact that the same
musicians did a circuit in several cities (Tarragona, Tortosa, Reus, Valls and
El Vendrell). The organization of the circuit was carried out by Josep Maria
Calvo, president of the Musical Youth of Tarragona.
When the
Auditori Pau Casals was created, the Pau Casals International Festival, also
managed by Albert Solé, was scheduled because there were no funds to hire a
manager. (The possibility of incorporating Pere Artis Benach (Llorenç del
Penedès 1940 - Barcelona 2017) was studied but it was not possible although his
budget was very tight, as highlighted by Joan Anton Maragall i Noble
(Barcelona, 1902 - 1993) who was also a member of the patronage.
For this
reason, Albert Solé will be the manager of the first ten editions of the
festival, altruistically.
The first
concert was held in July 1981. One month after the auditorium was inaugurated.
The
financing of the festival was provided by the city council. But since the
association had liquidity, it advanced all the expenses and subsequently the
corresponding accounts were presented and the administrative procedures were
carried out, with the valuable help of Montserrat Domenech.
Promoter
of the Escuela Municipal de Música Pau Casals (EMMPAC) and its first director.
The school
was created in 1986.
Carlota
Baldrís (who was the director of the EMMPAC between 1998 and 2010; today she
continues to be part of it as a teacher of musical language and harmony),
emphasized that Albert Solé was a director who received each new teacher in his
office and explained who Pablo Casals was and the importance he had for El
Vendrell, then stressed the importance of loving and valuing the work that was
done in the school.
Two
spirits floating in school
Carlota
Baldrís explained an anecdote.
Margarita
Güell, one of the teachers at the school said that the spirit of Pablo Casals
floats in the school, in a good sense; and according to Carlota Baldrís, that
of Albert Solé also floats because he has left a seed linked to the values of
the scouts (Solé was part of the Scouts) but also because of his affability and
sense of humor. In addition to having a balanced and sensible criterion that
makes that in any crisis, his opinion is sought.
For Carlota
Baldrís Albert Solé is above all a friend.
The current
director of the school, Emi Recasens Collado, could not attend the event and
sent her greetings through Carlota Baldrís.
Cor
Zongora (Zongora Choir)
This choir
is directed by Montse Meneses, who was a student of Carlota Baldrís. As
director of the music school Albert Solé encouraged the students to conduct.
She felt immediately for this facet, also to broaden the knowledge about choral
singing, because she wanted to join the Polyphonic Choir Joan Toldrà. She succeeded. She also joined the Orfeó
Català. Of which today she is deputy director.
Montse
Meneses wanted to emphasize the human quality of Albert Solé. His way of
treating people and his ability to spread his passion for music.
The choir
performed two compositions by Albert Solé, and thanked him for always helping
them and providing them with new compositions in an altruistic way.
Vocation
as a composer
He has
developed this facet more intensely since 1992.
Putting
music to twelve poems by Salvador Espriu entitled "Cançons de la Roda del
Temps" (Songs of the Wheel of Time).
He composed
ten for choir and piano. Later he transformed them for orchestra at the request
of the Polièdric Group (link). The last two works were difficult for him to set
to music, but an exhibition of sculptures by Manuel Cusach that were also
dedicated to the same poems (they were exhibited at the Museu Deu del
Vendrell). At that time his wife Regina was very ill and the text of the poems
affected him very directly.
Poetry is indefinite.
Sílvia
Martínez asked him if he doesn't write poetry for her compositions.
She
answered yes, but it wasn't good, because it was too personal.
A few days ago,
she attended the II Conference of the Pau Casals Chair, organized by the Pau
Casals Foundation and the Open University of Catalonia (UOC), which was
dedicated to "Music and social transformation." In it, a participant
said that poetry was something indefinite and he remembered Espriu who said
something similar.
In poetry
everything is important. Every word has meaning. That is why it is deep. That's
why it's difficult to interpret.
Patron
of the Pau Casals Foundation
Albert Solé
has been a patron of the Foundation for more than thirty years. The current
director, Jordi Pardó. I emphasize that it was exciting to see the auditorium
full of people who were expressing their affection, recognition and friendship
towards Albert Solé.
He
highlighted that as patron he continued to contribute three great values:
knowledge of music and Pablo Casals and his desire for the country to live up
to the maestro. And that this work has always been carried out impeccably, with
humility and discretion.
The last
musical participation planned was that of the Cor Orfeó Parroquial, directed by
Jordi Solé, younger brother of Albert Solé, who also explained to us that when
he was a small child in his house there was a "room for the piano",
something that was not usual at his friends' houses. In that room, listening to
his brother play, his love for music was born. He also highlighted the
generosity of Albert Solé because he has always provided the various choirs and
choirs of El Vendrell with new repertoire written by him, always in an
altruistic manner.
Photographic
documents
During the
event, historical photographs of various activities carried out by Albert Solé
were projected, at the Pau Casals Musical Association, at the inauguration of
the Johann Sebastian Bach square, directing the Parish Choir Orfeó or at the
Pau Casals Municipal Music School. The photos were provided by: Canal 27 Televí
del Vendrell; Baix Penedès Regional Archive; Associació Musicial Pau Casals and
by Ferran Quesada.
Choral
Music: a book designed so that any choir can expand their repertoire
The mayor
of Vendrell Keneth Martínez gave a copy of the book to Albert Solé. It was a
testimonial act, because the book was published by the city council.
As the
mayor explained, the book is a show of gratitude and affection towards Albert
Solé for everything he has helped create a heritage linked to the name of Pablo
Casals, together with other people who, like him, love Vendrell and Pablo
Casals. He gave examples of this heritage: the Pau Casal Auditorium, the Pau
Casals Municipal Music School or the Vila Casals, today the headquarters of the
Pau Casals Museum. He added that the book contains "music written in El
Vendrell to be given to the world."
The book is
divided into three parts: 4 adaptations of popular songs; 5 religious motets
and author songs based on poems by Salvador Espriu, Joan Vinyoli, and Miquel
Martí i Pol.
For Albert
Solé, this book is a path to explore by choirs that want to incorporate it into
their repertoire; because music is a means of communication that unites over
differences, a meeting space in which a common experience of peace,
collaboration and artistic creation can be created, because "music is
sharing."
He added
that sometimes the simple decisions we make in life become the most important.
He has not made a professional living from music. But music has been the
emotional balance of his life. He also explained to us that he had learned that
in life things are done as a team, that music demonstrates precisely that. As
Scouting also demonstrates and the world of the family also demonstrates it.
For Albert Solé the formula for success is: communication, generosity and a lot
of work.
He thanked
Montse Meneses, Jordi Solé, the singers, everyone present and the mayor, and
through him to all the members of the councils that preceded him; because all
of them, regardless of their political party, had always supported projects
related to Pablo Casals.
He thanked
Carlota Baldrís for her ability to unite wills and her strength to make the
current music school a reality. He also sent a thank you to his entire family.
Finally, he
played a piece on the piano because he wanted to express himself through music.
He selected
one of his latest compositions. A music created for a poem by Marius Torres i
Perenya (1910 - 1942). The title is "Canço a Mahalta" (there are
several poems by this author with the same title), the poet dedicated it to
Mercè FIgueras, with whom he fell in love while they were in the Puig d'Olena
sanatorium, because they were both sick with tuberculosis. He never recovered
and died in the sanatorium.
The poem
says (free translation):
The air of
your silence caresses me, like a wind of angel wings or lilies in the meadow.
Morning star, make me forget that I'm dying because you look at me. I am the
drop of dew that loved you yesterday.
0 comments