L'Art és etern, però la vida és curta: Evelyn De Morgan
d’octubre 08, 2016Medea Evelyn De Morgan 1889 |
L'altra nit a una sèrie de televisió, a la qual no li estava fent massa cas, van parlar de sobte d'un quadre sobre Medea i de cop la trama de la història em va interessar, per uns pocs instants.
Durant uns pocs segons van ensenyar una imatge, i van dir que era una obra de l'any 193 aC. A qualsevol que sabés una mica d'història de l'art se li hauria escapat el mateix mig somriure que se'm va escapar a mi.
Aquell quadre no era ni de lluny d'aquella època.
El nom del quadre el van respectar però van escamotejar l'autoria.
La pintora d'aquest preciós quadre va ser Evelyn De Morgan.
(amb D majúscula).
La qualitat de les pintures d'Evelyn De Morgan i de la ceràmica i obres literàries del seu marit William De Morgan mereixen ser molt més conegudes i per això vaig decidir escriure aquest post.
Les obres d'Evelyn De Morgan són de gran bellesa plàstica i tenen uns colors intensos, tot i que el pas del temps, de vegades els hagi esmorteït.
Els seus temes favorits solen ser narracions mitològiques, o tenen el seu origen en textos literaris o bíblics, és a dir, transposició de històries, llegendes i mites des de la literatura a la pintura (serien per tan un exemple perfecte d'art transversal). I quan els temes no són aquests et causen igualment aquesta sensació de contenir una narració dins la imatge, perquè les seves obres sempre transmeten un missatge, o al menys intenten fer-ho. A més en els seus quadres la dona sol ser protagonista.
Moon Evelyn De Morgan 1885 |
Quan desenvolupa obres al·legòriques o simbòliques les escenes que pinta poden ser pertorbadores, perquè estan plenes d'uns esperits que tant poden asserenar com inquietar. I això té a veure amb les seves creences en el món del més enllà i en la pràctica de l'espiritisme.
The Mourners, Weeping Women Evelyn De Morgan 1917 Els que pateixen. Dones que ploren |
Moonbeams Evelyn De Morgan Els raigsde la lluna s'endinsen en el mar |
Pel que fa a William De Morgan, va ser probablement el més gran ceramista de la seva època. William De Morgan va treballar per a Lord Frederic Leighton un artista i col•leccionista d'antigues rajoles procedents de Turquia, Pèrsia i Sìria. William De Morgan va ser l'encarregat d'instal·lar les rajoles procedents d'aquesta col·lecció a Leighton House, en concret al Saló Àrab. Quan faltaven peces per completar els panells, era el mateix William De Morgan els que les creava i així completar-los . (Avui Leighton House és un museu).
Saló Àrab Leighton House |
Dissenys de rajoles de William De Morgan |
Donat que cap el 1900 el seus dissenys es van començar a considerar antiquats, va obrir una nova via d'experiència artística: als 65 anys va començar a escriure novel•la, amb prou èxit com per garantir una vellesa econòmicament tranquil•la. Alguns d'aquests títols són Joseph Vance, An Affair of Dishonours o It Never Can Happen Again. A més de rajoles i d'altres tipus de ceràmica, també va dissenyar vitralls.
La pintura d'Evelyn De Morgan
Quant a Evelyn De Morgan, va deixar escrit al seu diari el dia del seu 17è aniversari: L'Art és etern però la vida és curta (Ars Longa Vita Brevis). Certament va aprofitar la seva vida, la seva obra no només va ser rebuda amb èxit sinó que va ser abundant.
Goddess of Blossoms and Flowers Evelyn De Morgan 1888 Detall Deesa de les Flors |
Tenia un estil ric en color, molt al•legòric i on les dones, a més de ser boniques, desprenen fortalesa. Però la capacitat d'Evelyn De Morgan per captar aspectes subtils li permet que a la vegada mostri fins quin punt, aquestes dones boniques i fortes, resten atrapades en un món dominat per una societat masculina i patriarcal.
The Gilded Cage Evelyn De Morgan 1905 (La gàbia daurada) |
El seu estil evoluciona al llarg de la seva vida, per això mostrarà al principi influències clàssiques, després se sentirà atreta pels criteris pictòrics dels pre-rafaelites, per assolir més tard una manera de pintar més al•legòrica i simbòlica.
Cadmus and Harmony Evelyn De Morgan 1877 |
Eos Mary Evelyn De Morgan 1895 Columbia Museum of Art Eos és la deesa de l'aurora. Homer ens parla d'ella a La Ilíada. |
Quan es va declarar la guerra dels Boers i posteriorment la Primera Guerra Mundial va expressar en les seves pintures una barreja de temor i d'horror. Perquè tant ella com el seu marit eren profundament antibelicistes. Una pintura d'aquesta època és SOS datada entre 1914 i 1916 o The Red Cross de 1916
The Red Cross 1918 Evelyn De Morgan The De Morgan Foundation |
S.O.S Evelyn De Morgan 1914- 1916 The De Morgan Foundation |
Biografies:
Evelyn De Morgan (nascuda Pickering) va néixer l'any 1855 i va morir l'any 1919. El seu marit William De Morgan va néixer el 1839 i va morir el 1917.
Dryad Evelyn De Morgan 1877 |
Tots dos eren grans artistes, cadascú en la seva disciplina. Es van casar el 1887 i van ser també activistes socials, així van lluitar per la reforma de les presons o en favor del dret a vot de les dones, de fet Evelyn va signar el 1889 el manifest "Declaration in Favour of Women's Suffrage" i William va esdevenir vicepresident de la Lliga dels homes en favor del sufragi de les dones l'any 1913. Eren persones pacifistes. Havien nascut en el si de famílies de classe mitjana-alta.
The Hour Glass Evelyn De Morgan 1905 Pintura al·legòrica, El pas del temps, l'eterna primavera... |
Un fet comú en aquesta classe social de mitjans del segle XIX va ser sentir-se atreta per l'espiritisme. La mare de William, Sophia De Morgan va estar molt involucrada en aquest tema i va escriure un llibre "From Matter to Spirit" que es va convertir en un referent.
Lux in Tenebris Evelyn De Morgan 1895 Llum en les tenebres |
Tant William com Evelyn van estar molt influenciats per Sophia , i això es farà evident en algunes de les obres d'Evelyn. També van escriure conjuntament el resultat dels seus experiments sobre escriptura automàtica, però ho van fer sense posar el seu nom. Avui un exemplar d'aquest llibre "The Result of an Experiment" es pot trobar a la British Library (Biblioteca Britànica)
Earthbound 1897 Evelyn De Morgan |
Van ser una parella que vivien en harmonia i que enriquien i estimulaven la creativitat artística de l'un i de l'altre.
0 comments